رشته های دانشگاه

برای مشاهده جزئیات رشته ها، بر روی عنوان آن کلیک کنید

دوره کاردانی فنی امور پیمانهای عمران

کاردانی فنی امور پیمانهای عمران

مقدمه:

   تحولات جهانی و حرکت های شتابدار در توسعه تکنولوژی ،هر روز  روابط بین المللی را پیچیده تر نموده و اداره جوامع بشری و کشور ها را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد . ورود ماشین به عرصه ی زندگی نیز بعد جدیدی از نیازها به نیروی انسانی متخصص و ماهر و توانا را به وجود آورده است به طوری که حتی در سطح کشورهای پیشرفته صنعتی در دهه ی اخیر ، روی منابع انسانی  مورد نیاز و روشهای تربیتی آن عنایت خاصی مبذول گشته و توجهات قابل ملاحظه ای رو آن متمرکز شده است.

بنابراین ایجاد نظام آموزشهای عالی علمی – کاربردی امری ضروری به نظر می رسد.

تعریف و اهداف:

   در راستای نظام آموزشهای علمی کاربردی ایجاد دوره کاردانی فنی امور پیمانهای عمران ضروریست.هدف این دوره تامین و تربیت نیروی انسانی کارا و متخصص در زمینه براورد ، رسیدگی و پیمانها می باشد.

ضرورت و اهمیت:

   مدیریت و بهره وری بهتر در اجرای ساختمانها و صرفه اقتصادی در اجرای ساختمانها

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:

الف: گزارش نویسی و مستند سازی

ب: ارائه  گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها.

پ: انجام کار گروهی.

ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث: بهره گیری از رایانه.

ج: برقراری ارتباط م<ثر در محیط کار

چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها.

ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی.

خ: ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی.

د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی.

ذ: اجرای الزامات بهداشت،ایمنی و محیط زیست(HSE)

ر: تفکر نقادانه و اقتضایی..

ز: خلاقیت و نوآوری

 قابلیت ها و توانمندی های فنی فارغ التحصیلان:

-         سرپرستی کارگاههای ساختمانی

-         بررسی فنی و مالی پروژهای بتنی

-         بررسی فنی و مالی پروژه های فلزی

-         توانایی متره و براورد پروژه های ساختمانی

-         توانایی برگزاری مناقصات و عقد قراردادهای عمرانی

مشاغل قابل احراز:

-         سرپرست کارگاهها و ساختمانها.

-         مترور

-         تکنیسین اجرای سازه های فلزی

-         تکنیسین اجرای سازههای بتنی

-         تکنیسین امور قراردادها.

 ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی دیپلم- گواهی سلامت....):

-         دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه (نظام جدید یا قدیم)، فنی و حرفه ای یا کاردانش

-         داشتن شرایط عمومی ورود به دوره های  آموزش عالی

-         در صورت نیاز گذراندن دروس جبرانی(بر حسب نوع دیپلم)

طول وساختار دوره:

     دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و توانمندی های مشترک و فنیبه 2 بخش "آموزش در مرکز مجری" و "آموزش در در محیط کار" تقسیم می شود. مجموع واحد های هر دوره بین 67 تا 72 واحد و در مجموع ساعات آن 1750 تا 2100 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر سه سال قابل اجراست.

1-    آموزش در مرکز مجری:

     این بخش شامل 63 تا 67 واحد معادل 1250 تا 1550 ساعت است.هر واحد نظری معادل 16 ساعت ، هرواحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است.در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت.

2-   آموزش در محیط کار:

     این بخش از آموزش عبارتست از مجموعه فعالیت هایی که دانشجوبه منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز ، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد.این بخش شامل یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد ، معادل 512 ساعت است. هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت می باشد.

دوره مهندسی فناوری اطلاعات – خدمات رایانه ای در شهرداری

دوره مهندسی فناوری اطلاعات – خدمات رایانه ای در شهرداری

مقدمه:

در عصر حاضر فناوری اطلاعات،  یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه دنیا محسوب می شود. امروزه دستاورد های ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که بروز مشکلات جزئی در این حوزه موجب اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می شود. از این رو بسیاری از کشورها جهت توسعه بهره گیری از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

تعریف و هدف:

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی – کاربردی مهندسی فناوری اطلاعات دوره ای است که ضمن ایجاد آمادگی و زمینه سازی لازم علمی، حاوی آموزش بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات به گونه ای موثر و کاربردی در حوزه های مختلف طراحی و برنامه ریزی تحت وب ، تجارت الکترونیکی ،امنیت اطلاعات و ... می باشد. این دوره دانش آموختگانی را تربیت می کند که با کسب مجموعه ای از علوم نظری و مهارت های عملی فناوری اطلاعات، بتواند مسئولیت های موجود در خصوص طراحی ، عملیاتی سازی ، پشتیبانی و بهره برداری مناسب از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری و نیز جمع آوری ، ذخیره سازی، سازمان دهی ، بازیابی ،انتقال و پردازش اطلاعات را در حوزه های مختلف کاری با تصدی مشاغل و مسئولیت های مرتبط ایفا کند.

ضرورت و اهمیت:

حجم عظیم اطلاعات و نقش اساسی آن در کیفیت مدیریت و اداره امور، همچنین نقش فناوری اطلاعات در کیفیت جمع آوری و سازمان دهی اطلاعات و نیز نشر و انتقال سریع آن موجب گسترش روز افزون و به کارگیری این فناوری در زمینه های مختلف کاری و مشاغل گوناگون از قبیل حوزه اطلاع رسانی ،تجارت الکترونیکی،آموزش از راه دور و ... گردیده است.توسعه و ارتقای فناوری اطلاعات و تلفیق آن با مباحث شبکه های اطلاع رسانی و همچنین مدیریت ،محوری نوین به نام مهندسی فناوری اطلاعات را شکل داده که اکنون به عنوان یکی از محور های مهم راهبردی در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه مطرح می باشد.با توجه به نقش اساسی و مهم فناوری اطلاعات در بخش های زیر بنایی اقتصاد کشور و تدوین برنامه های توسعه اقتصادی، بیش از هر چیز نیاز به تربیت کارشناسانی است که هم زمان دارای دانش فنی و توانایی علمی و عملی در این حوزه باشند.

نقش و توانایی فارغ التحصیلان به ترتیب اولویت:

-         توانایی تجزیه و تحلیل مسائل در حوزه فناوری

-         توانایی راهبردی و مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات

-         توانایی امکان سنجی و به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ها

-         توانایی ارائه خدمات رایانه ای ،اداره مراکز و پایگاههای اطلاعاتی و اطلاع رسانی

مشاغل قابل احراز:

-         کارشناس فناوری اطلاعات

-         طراح و برنامه ساز سیستم های اطلاعاتی

-         کارشناس پشتیبانی و نگهداری سیستم ها

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:

-         دارا بودن مدرک کاردانی در یکی از حوزه های نرم افزار، فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات.

-         پذیرفته شدگان با مدرک کاردانی غیر مرتبط ملزم به گذراندن دورس جبرانی هستند.

طول و ساختار دوره:

دوره مهندسی فناوری مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت و مهارتهای مشترک و فنی به دو بخش " آموزش در مرکز مجری" و " آموزش در محیط کار" تقسیم می شود.مجموع واحد های هر دوره بین 65 تا 70 واحد و مجموع ساعات آن 1700 تا 2000 ساعت می باشد که در طول حد اقل 2 و حداکثر 3 سال قابل احراز است.

1-  آموزش در مرکز مجری:

شامل 60 تا 65 واحد ، معادل 32 ساعت ، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است.در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب 48و 64 ساعت در نظر گرفت.

2-  آموزش در محیط کار:

این بخش از آموزش عبارتست از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط علمی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز ،حین و پایان دوره تحصیلی ،درمحیط کار واقعی انجام می دهد.

 

 

دوره کاردانی حرفه ای امور دهیاری و شورا

دوره کاردانی حرفه ای امور دهیاری و شورا

مقدمه:

روستا و جامعه روستایی بخش مهمی از جوامع کشور های در حال توسعه را تشکیل می دهند .تجربه توسعه به ویژه در این جوامع نشان می دهد که توسعه روستایی نقش مهمی در رسیدن به اهداف توسعه در سطح ملی دارد.به گونه ای که بسیاری از صاحب نظران ،توسعه روستایی را موتور متحرکه توسعه در کشور های جهان سوم ،به خصوص در مراحل اولیه توسعه دانسته و دستیابی به آن را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند.

نقش و جایگاه روستا در فرایندهای توسعه اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی ،منطقه ای، ملی،بین المللی و پیامدهای توسعه نیافتگی مناطق روستایی چون فقر گسترده، نابرابری، فرایند رشد سریع ، بیکاری، مهاجرت، حاشیه نشینی شهری و غیره موجب توجه به توسعه روستایی حتی تقدم آن بر توسعه شهری گردیده است.همچنین روستا به عنوان یک واحد جغرافیایی ،اجتماعی ،اقتصادی با طیف وسیعی مشکلات مواجه بوده و اداره امور هر یک از آن ها نظام مدیریتی خاصی را طلب می کند.

امروزه مدیریت روستایی ابزار بسیار مهمی در جهت توسعه روستایی است قطعا بدون بکارگیری مدیریت روستایی در جریان توسعه روستایی ،پیشبرد این امر با مشکلات بسیاری روبروست.از جمله این نهادهای مدیریتی در محیط روستایی دهیاری می باشد. که با اصلاح قوانین، وظایف،تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی در سال 1382، دهیاری به عنوان یک نهاد اجرایی و مدیریتی جدید در روستاها راه اندازی شدند.براساس قانون تاسیس دهیاری ها ،وظایف دهیار و دهیاری ها در 48 بند مشخص شده است که در حوزه های مختلف اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و زیست محیطی مناطق روستایی را شامل می شود.براساس این قانون دهیاری ها موظف هستند تا در حیطه این قانون وظایف و مسئولیت های مذکور را به اجرا بگذارند.

تأسیس نهاد عمومی و غیردولتی دهیاری ها طی سال های اجرای برنامه سوم توسعه را می توان اقدام مهمی در تکمیل حلقه مدیریت روستایی در فرایند توسعه متوازن و پایدار دانست.به موجب قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور مصوب سال 1377، اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری ها در اسفند ماه 1380،به تصویب هیأت وزیران رسید.نهاد دهیاری ها مهمترین و جدید ترین نهادی است که در عرصه ی مدیریت روستایی ایران شکل گرفته است و به لحاظ جایگاه همتراز با نهاد شهرداری در شهرها می باشدکه مدیریت آن بر عهده دهیاری است که از سوی شورای اسلامی روستا انتخاب می شود.

با توجه به نقش تأثیر گذار آموزش منابع انسانی در حرکت به سمت توسعه ،ایجاد رشته دهیاری و امور شوراها در حوزه مدیریت روستایی می تواند تأثیر بسزایی در آموزش دهیاران و افزایش کارایی ،توانمندی و کسب مهارت های تخصصی توسط ایشان داشته باشد،وجود نیروهای باتجربه و تحصیل کرده می تواند در موفقیت این تجربه و توسعه پایدار روستاها نقش اساسی ایفا نماید.

تعریف و هدف:

دهیاری سازمان عمومی غیر دولتی و تشکیلات اداره کننده امور روستا می باشد که دهیار به عنوان مدیر این سازمان مدیریت امور روستا را طبق قانون به عهده دارد.دانش و تخصص دهیار می تواند نقش اساسی در مدیریت بهینه این نهاد داشته و به توسعه پایدار روستایی کمک نماید.

مهمترین هدف از ایجاد دوره تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای مدیریت روستایی کشور و ارتقای سطح دانش و تخصص دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر می باشد.آموزش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا، به عنوان مدیران روستایی نقش اساسی در حرکت به سمت توسعه پایدار روستایی داشته و زمینه را برای افزایش کیفیت زندگی در روستاها مهیا نموده و با توجه به سیل مهاجرت روستائیان در سالهای اخیر،مانع مهاجرت بیش از پبش روستائیان به شهرها گردد.از دیگر اهداف طراحی این دوره می توان به موارد زیر اشاره نمود.

-         آشنایی مدیران روستایی با نظریات و راهکارهای علمی و عملی توسعه.

-         آشنایی با مدیریت و برنامه ریزی نوین روستایی.

-         آشنایی با انواع مشارکت اجتماعی و جلب همکاری مردم در مدیریت روستا.

-         کمک به حفظ و نگهداری محیط زیست

-         همکاری با نهادها و سازمانهای مرتبط با روستا.

ضرورت و اهمیت

مدیریت روستایی نظامی است که نقش اساسی را در فرایند توسعه روستایی ایفا می نماید .مدیریت روستایی به معنی برنامه ریزی برای روستا،سازماندهیاقدامات توسعه ای و هماهنگی و نظارت براقدامات انجام شده است.به طوری که فرایند توسعه پایدار را به نحوی تقویت می کند.که در سطح متعارف جامعه ،زمینه و محیط مناسبی برای زندگی راحت تر و کارآمد تر روستائیان به تناسب ویژگی های اجتماعی و اقتصادی فراهم شود.

براساس آخرین اطلاعات وزارت کشور در سال 1392، بیش از 27000دهیاری در سراسر کشور تشکیل شده است. با توجه به ساختار مدیریت روستایی که براساس تشکیل شوراهای اسلامی روستایی می باشد و هر شورا نیز از پنج تا هفت نفر تشکیل شده است لذا تعداد بسیار زیادی از اعضای شورای اسلامی و دهیاری ها وجود دارند که می توانند از این آموزشها بهره گیرند.

سطح پایین تحصیلات اعضای شوراهای اسلامی روستایی و دهیاری ها موجب اشکال و کندی اداره امور روستا و خلل در اجرا و پایین آمدن راندمان آموزش شده است. پایین بودن سطح آشنایی شوراها و دهیاران با شرح وظایف و اختیارات خود و همچنین قوانین و مقررات مربوط به اداره امور روستا و مباحث برنامه ریزی و توسعه ،رابطه تنگاتنگی با پایین بودن سطح سواد ایشان دارد .بطوری که طبق آمار جمعیتی سال 1387دهیاران کشور از تعداد 21001دهیار 4420نفر شامل دانشجویان و افراد حوزوی و ... می باشد. با توجه به آمار فوق افزایش سطح دانش و تخصص مدیران روستایی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

در این راستا ایجاد رشته های علمی – کاربردی در حوزه مدیریت روستایی می تواند ضمن بالا بردن سطح تحصیلات افراد شاغل در این حوزه به توسعه روستاها نیز کمک نماید.

قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف: گزارش نویسی و مستند سازی

ب: ارائه  گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها.

پ: انجام کار گروهی.

ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث: بهره گیری از رایانه.

ج: برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها.

ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی.

خ: ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی.

د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی.

ذ: اجرای الزامات بهداشت،ایمنی و محیط زیست(HSE)

ر: تفکر نقادانه و اقتضایی.

ز: خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان دوره کاردانی حرفه ای امور دهیاری و شوراها:

- اداره امور روستا

- تنظیم بودجه سالانه دهیاری

- تدوین برنامه پنج ساله دهیاری

مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان دوره کاردانی حرفه ای امور دهیاری و شوراها:

- دهیار روستا

- فعالیت در دهیاری و شوراهای اسلامی روستا

- فعالیت در حوزه های مرتبط با بخشداری، فرمانداری و دفاتر امور روستائی استانداری

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی دیپلم- گواهی سلامت....):

-         احراز شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزشی کشور.

-         دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه .

-         سایر دیپلم های مشروط به گذراندن دروس پیشنیاز.

طول وساختار دوره:

     مطابق با نظام آموزش علمی – کاربردی طول دوره کاردانی ناپیوسته دهیاری و امور شوراها 2 تا 3 سال است که دروس عملی و نظری آن به صورت واحدی ارائه می شود.این دوره مشتمل بر 72 واحد دانشگاهی است بطوریکه هر واحد نظری 16 ساعت درسی ، هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت درسی ،هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت می باشد و هر واحد کارآموزی معادل 120 ساعت در طول نیمسال تحصیلی می باشد . طول هر نیمسال 16 هفته معادل یک نیمسال تحصیلی می باشد.

دوره کاردانی فنی معماری شهری

دوره کاردانی فنی معماری شهری

مقدمه:

از جمله مسائلی که در حوزه طرح و ساخت در زمینه کارهای عمرانی دارای نقش و اعتبار ویژه ای می باشد مسئله ارتقاء کیفی در نظام بهره وری از فضا در حوزه های عملکردی مختلف می باشد که انجام این امر با توجه به فرایند کار و فعالیت و زیست در حوزه ی شهرای دارای کیفیات مختلف  م باشد که قطع نظر از رویه هایی که در امر آموزش د انشجویانی که در زمینه فراگیری وجوه مختلف زمینه علمی و عملی علوم مرتبط با عمران و ساخت می باشد.بحث رضایتمندی استفاده کنندگان از فضای طراحی شده و یا ساخته شده توسط این دانش آموختگان می باشد چرا که عدم شناخت و درک صحیح از نیازها،سلایق،باورهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ... گاها باعث بروز اختلالات رفتاری در عرصه حوزه زیست آنان می گردد و بالاعکس هر چه شناخت از حوزه های رفتاری استفاده کنندگان در حوزه ی زیستی با ادراک بهتری انجام پذیرد نیازسنجی و پاسخ گویی به نیازها بهتر و بهینه تر نحقق می یابد و به نظر می رسد در صورت برداشتن گامهای صحیح در این عرصه بتوان در تربیت نیروی انسانی ماهر با اشراف و آگاهی به مسائل فنی بتواند نقش بسیار مهمی در بهبود ،افزایش فرهنگ و دانش فنی جامعه را به همراه داشته باشند.

تعریف و هدف:

در حوزه کاردانی فنی معماری شهری بر پایه شناخت ویژگی ها و خصوصیات عناصر و هویت های اصلی فضائی در حوزه های شهری تعریف گردیده که علاوه بر اتکا به ساختارهای محیطی و جغرافیایی و اقلیمی مناطق مختلف کشور در نهایت به ترتیب افرادی کاردان و ماهر و درک در مسائل مهندسی و آشنایی به آن اقدام نموده و با توجه به مقوله تفاوت نیازسنجی و پاسخگویی به نیازها و آموزش های مرتبط با زمینه های مهندسی ساختمان اعم از معماری،سازه ،تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی اقدام لازم را به عمل آورد.

ضرورت و اهمیت :

آموزش نیروی انسانی ماهر در قالب کاردان فنی معماری در حوزه ی شهری علاوه بر ایجاد ارتقاء کیفی در امر عمران و آبادی وزه های شهری و روستایی باعث می شود از ورود عناصر غیر مرتبط و متخصص جلوگیری نموده و با ارتقای دانش و مهارت فنی در امر عمران و آبادی حوزه ی شهری ضمن ایجاد ظرفیت های جدید و ارتقای بهره وری در تامین نیروی انسانی ماهر در زنجیره ی پرورش انسان های مستعد و خلاق گامهای موثری برداشته شود و نسبت به تصحیح مسیر فعلی  و کاستی های موجود به نحو شایسته ای گامهای موثری برداشته شود.

قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف: گزارش نویسی و مستند سازی

ب: ارائه  گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها.

پ: انجام کار گروهی.

ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث: بهره گیری از رایانه.

ج: برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها.

ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی.

خ: ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی.

د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی.

ذ: اجرای الزامات بهداشت،ایمنی و محیط زیست(HSE)

ر: تفکر نقادانه و اقتضایی..

ز: خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندی های فنی فارغ التحصیلان:

-         کاردان فنی نظارت برکارگاههای عمرانی.

-         کاردان فنی شاغل در مشاوران معماری و شهرسازی

-         کاردان فنی  شرکت های پیمانکاری

-         کاردان فنی در کلیه بخش های فنی(خدمات شهری،عمرانی ، شهرسازی و معماری)- شهرداریها

-         کاردان فنی در حوزه های عمرانی در تمام بخشهای خصوصی –عمومی- تعاونی

-         کاردان فنی دارای پروانه اشتغال از نظام مهندسی(مشاغل ساختمانی به صورت آزاد)

-         کمک کارشناس ارزیابی (کارشناسان دادگستری، ثبت اسناد،بیمه)

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی دیپلم- گواهی سلامت....):

-         احراز شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزشی کشور.

-         دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه (نظام جدید یا قدیم)، ریاضی فیزیک و یا فارغ التحصیل هنرستان معماری.

-         سایر دیپلم های مشروط به گذراندن دروس پیشنیاز.

-         برخورداری از توانایی جسمی و روانی لازم متناسب با رشته معماری شهری.

طول وساختار دوره:

     دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و توانمندی های مشترک و فنیبه 2 بخش "آموزش در مرکز مجری" و "آموزش در در محیط کار" تقسیم می شود. مجموع واحد های هر دوره بین 67 تا 72 واحد و در مجموع ساعات آن 1750 تا 2100 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر سه سال قابل اجراست.

آموزش در مرکز مجری:

     این بخش شامل 63 تا 67 واحد معادل 1250 تا 1550 ساعت است.هر واحد نظری معادل 16 ساعت ، هرواحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است.در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار:

     این بخش از آموزش عبارتست از مجموعه فعالیت هایی که دانشجوبه منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز ، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد.این بخش شامل یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد ، معادل 512 ساعت است. هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت می باشد.

 

 

 

دوره کاردانی فنی خدمات الکترونیک شهر

دوره کاردانی فنی خدمات الکترونیک شهر

 

مقدمه:

با توجه به رشد روز افزون و اهمیت بیش از حد فناوری اطلاعات و نقش موثر آن در اکثر فهالیت های روزمره و آینده بشر، لزوم تربیت نیروی متخصص در این زمینه ، بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. از طرف دیگر به دلیل حساسیت و ارتباط بسیار زیاد فعالیت های شهری در خصوص حل مشکلات اساسی یک جامعه ، و در نهایت برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان ،ضرورت بکارگیری علوم و فنون در ارائه خدمات شهری کاملا اجتناب ناپذیر شده است.نگرش آموزشی استفاده از ابزارهای پیشرفته در راستای حل مشکلات، می تواند حرکت مناسب و مؤثری در این زمینه محسوب گردد.

تعریف:

دوره کاردانی فنی خدمات الکترونیکی شهر مجموعه ای از آموزش های نظری و عملی است که دانش و مهارت و نگرش دانشجو را برای ایفای نقش کارآمد و اثر بخش ، دربخش های ارائه دهندگان خدمات الکترونیکی شهری با استفاده از علوم فناوری اطلاعات و کامپیوتر افزایش می دهند.

اهداف:

-         ارتقای دانش کارمندان شهرداری و نیروی انتظامی و سایر متقاضیان این رشته در آشنایی با علوم فناوری اطلاعات تا سطح کاردانی.

-         افزایش توانمندی و کارآیی متصدیان ارائه خدمات شهری در راستای ارائه خدمات رایانه ای به شهروندان با استفاده از ابزارهای به روز فناوری اطلاعات و ارتباطات.

-         ارائه آموزش های نوین در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف پیوستگی در امر آموزش .

-         پاسخگویی به نیازهای آموزشی کارکنان دفاتر خدمات الکترونیکی شهر از طریق تحصیلات دانشگاهی.

-         بستر سازی مناسب جهت حرکت در راستای تحقق شهرداری الکترونیکی ، شهر الکترونیکی، شهروند الکترونیکی و در نهایت دولت الکترونیکی .

-         ایجاد بستر مناسب جهت ورود نیروهای جوان و آموزش دیده برای فعالیت و اشتغال از مسیر دانشگاه جامع علمی – کاربردی.

ضرورت و اهمیت:

به دلیل اهمیت بسیار زیاد در فرایند تصمیم گیری ،فناوری اطلاعات در جهان با سرعت چشمگیر در حال توسعه بوده و تمامی فعالیت های روزمره بشر را تحت تأثیر قرار داده است.در حوزه ی شهری که یکی از مهمترین ،عمومی ترین و پیچیده ترین حوزه های فعالیت بشر امروزی محسوب می گردد.شهرداری های الکترونیکی یکی پس از دیگری در حال ظهور هستند تا در آینده ای نزدیک ارائه خدمات شهری را کاملا دگرگون سازند.

در این راستا ایجاد سازمانها و ادارات مجازی و سیستم اجرایی کار از راه دور ، از برنامه های آینده شهرها و شهرداری های الکترونیکی است که با اجرای آنها مراجعه مردم به ادارات دولتی به حداقل رسیده و کارمندان نیز در هر محلی امکان انجام کار اداری خود را خواهد داشت.

بنابراین شهرهای الکترونیکی ،نرم افزار ،سخت افزار ، و بستر مورد نظر را برای دسترسی شهروندان به پایگاههای داده خدمات دولتی و بخش خصوصی ، به صورت شبانه روزی بر روی شبکه فراهم می آورند و شهرداری های الکترونیکی نیز با شعار مردم مداری، بخش بزرگی از خدمات خود را در منزل شهروندان ارائه می کنند. این اقدام علاوه بر اینکه باعث کاهش رفت و آمد های شهری می شود، زمینه ارائه خدمات مطلوب ،سریع  و کم هزینه را در هر مکان و زمانی به وجود می آورد.

یکی از اساسی ترین نیازهای شهرداری ها برای حل مشکلات متعدد در کشور،ایجاد زمینه و بستر مناسب در سیستم اداری و نییروی انسانی می باشند. و این موضوع محقق نخواهد شد مگر با ایجاد یک سیستم آموزشی قوی ، مناسب،گسترده  و با کیفیت در شهرداری ها.

پس با اطمینان کامل می توان گفت بهترین و مؤثر ترین شروع برای تحقق ایجاد شهرداری الکترونیکی و در نهایت دولت الکترونیکی ،ایجاد دوره های آموزشی موثر و کاربردی در این خصوص می باشد و طراحی و تدریس دوره کاردانی علمی- کاربردی رشته فناوری اطلاعات و ارتباط با گرایش خدمات رایانه ای در شهرداری،از جمله این دوره ها می باشند.

قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف: گزارش نویسی و مستند سازی

ب: ارائه  گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها.

پ: انجام کار گروهی.

ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث: بهره گیری از رایانه.

ج: برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها.

ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی.

خ: ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی.

د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی.

ذ: اجرای الزامات بهداشت،ایمنی و محیط زیست(HSE)

ر: تفکر نقادانه و اقتضایی..

ز: خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان:

-         شناخت سیستم عامل ویندوز.

-         طبقه بندی داده ها و ارائه گزارش فنی

-         تسلط بر قوانین و مقررات خدمات شهری

-         کاربرد نرم افزار های تخصصی مرتبط.

-         ایجاد استفاده از بانک های اطلاعاتی.

-         نصب و نگهداری و بهره برداری از شبکه های کامپیوتری.

-         شناخت مفاهیم اینترنت و وب.

-         برنامه نویسی تحت وب.

-         شناخت خدمات شهری در حوزه خدمات الکترونیکی شهر.

مشاغل قابل احراز:

-         کاردانی فنی خدمات الکترونیکی در شهرداری.

-         کاردانی فنی خدمات الکترونیکی در نیروی انتظامی (پلیس +10)

-     تصدی خدمات الکترونیکی در ادارات ،بانک ها،موسسات مالی و اعتباری، شرکت ها و کله ارگانهایی که خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند که هر روز در حال گسترش هستند.

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی دیپلم- گواهی سلامت....):

-         دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه (نظام جدید یا قدیم)، فنی و حرفه ای یا کاردانش مرتبط با کامپیوتر.

-         داشتن شرایط عمومی ورود به دوره های  آموزش عالی.

-         در صورت نیاز گذراندن دروس جبرانی(بر حسب نوع دیپلم).

طول وساختار دوره:

     دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و توانمندی های مشترک و فنی به 2 بخش "آموزش در مرکز مجری" و "آموزش در در محیط کار" تقسیم می شود. مجموع واحد های هر دوره بین 68 تا 72 واحد و در مجموع ساعات آن 1750 تا 2100 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر سه سال قابل اجراست.

1-    آموزش در مرکز مجری:

     این بخش شامل 63 تا 67 واحد معادل 1250 تا 1550 ساعت است.هر واحد نظری معادل 16 ساعت ، هرواحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است.در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت.

2-  آموزش در محیط کار:

     این بخش از آموزش عبارتست از مجموعه فعالیت هایی که دانشجوبه منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز ، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد.این بخش شامل یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد ، معادل 512 ساعت است. هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت می باشد.

 

 

 

 

 

 

اطلاعات تماس

استان خراسان رضوی - شهرستان گناباد
شهر کاخک - حاشیه بلوار هفت تیر

Telegram+98-51-57374005
Email: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید 
Web: www.uastsk.ir